אתגרים של הקיבוצים לאחר השבת השחורה ופתרונות אפשריים
top of page

אתגרים של הקיבוצים לאחר השבת השחורה ופתרונות אפשריים


קיבוצים, יישובים קהילתיים ייחודיים בישראל, קשורים זה מכבר לחיים קולקטיביים, למשאבים משותפים ולחלוקה של העושר. עם זאת, בשנים האחרונות גוברת המגמה של קיבוצים המשלבים פעילויות שונות בגופים עסקיים ועוברים מחשיבה מסורתית "קולקטיבית" לניהול עסקי.

בעוד שמעבר זה מציע הזדמנויות חדשות, הוא גם מציב מספר אתגרים, במיוחד לאחר האירועים הקשים של ה- 7.10.23. חלק מהקיבוצים התמודדו עם טראומות קשות וקשיים תפעוליים, מה שמקשה על הפעלת עסקים במיקומם הנוכחי. בנוסף, נצפו קשיים אובייקטיביים באזורי הדרום, הצפון והמרכז, וכן במשקים המסתמכים על עובדים פלסטינים. בימים מאתגרים אלה, חיוני שהקיבוצים יבחנו אפיקי סיוע מארגונים כמו מנהלת תקומה וגופים ממשלתיים.

ברמת המאקרו, העולם מתמודד עם אי-ודאות חסרת תקדים, כולל המשבר החות'י הממשמש ובא והאפשרות למלחמה גדולה יותר. עם זאת, למרות החשכה של המצב הנוכחי, תמיד יש תקווה לעתיד בהיר יותר. שאלת המפתח היא כיצד לנווט את התקופה הזו בהצלחה.

אחד החששות העיקריים בסביבה עסקית זו הוא נזילות. בימים מאתגרים אלה, חיוני לגייס מקורות מימון כגון הלוואות בערבויות מדינה ולגבש תוכניות מול המערכת הבנקאית. בדעת פיננסים אנו יכולים להציע סיוע בגישה למשאבים אלה ובפיתוח אסטרטגיות לשמירה על יציבות פיננסית.

למרות הקשיים, חיוני שהקיבוצים יימנעו מדכדוך וחוסר מעש. במבט קדימה, חיוני לחשוב קדימה, לנצל הזדמנויות זמינות ולהמשיך לקיים ולהגדיל עסקים. ישנו קיבוץ מהנגב שאנו מלווים בימים אלו בפעולה מול מנהלת תקומה ומול המדינה למיצוי כל אפשרויות הסיוע הקיימות, לרבות הלוואות בערבויות מדינה. ועוד3 קיבוצים מהדרום איתם נתחיל תהליך בקרוב.

אחד הגורמים הקריטיים להצלחה בתקופות של חוסר ודאות הוא יצירת רשת ביטחון. קיבוצים רבים חווים אתגרים פיננסיים, אך על ידי יצירת ביטחון כלכלי באמצעות פעולות כמו גיוס כספים בריבית פריים ללא קנס על פירעון מוקדם, הם יכולים לצלוח את הסערה ולצאת חזקים יותר.

אמנם קיימים הבדלים בין המצב הנוכחי לבין האתגרים הניצבים בפניהם בתקופת הקורונה, אך חשוב להכיר במשבר הייחודי העומד על הפרק. מוכנות הממשלה ובתוך כך הקמת מנהלת תקומה משחקת תפקיד מרכזי בניווט המשבר הזה. הקיבוצים יכולים לנצל את התמיכה והסיוע שמציעה הממשלה כמנוף לצמיחה.

בתוך הקשיים, יש גם הזדמנויות. לחקלאות, למשל, יש פוטנציאל לצמיחה לאור הגידול בביקוש לתוצרת הישראלית. במקביל, יש לטפל באופן יזום באתגרים כגון מחסור בכוח אדם וסיכונים ביטחוניים בקווי הגבול.

בדעת פיננסים אנו מבינים את הייחודיות בתרבות הקיבוצית בכלל המעבר ממודל קולקטיבי מסורתי לגוף בעל אוריינטציה עסקית. יש לנו ניסיון רב בליווי קיבוצים ומרכזי משק בתהליך זה. הצוות שלנו יכול לספק הדרכה וידע פיננסי, תהליכי קבלת החלטות מונחי נתונים ואימוץ חשיבה עסקית. אנו מציעים סיוע בתכנון עסקי, פיננסי, ניהול נזילות וגיוס הון ובכלל זה גיוס הלוואות בערבויות מדינה.

לסיכום, התקופה הנוכחית קשה ומאתגרת אך גם מייצרת הזדמנויות . על ידי אימוץ גישה של תיכנון הראש "סוף מעשה במחשבת תחילה" , קבלת החלטות מבוססת נתונים "מה שלא נמדד לא מנוהל",  ניסיון בכלל ולימוד מניסיונם של אחרים בפרט יש יכולת להגדיל את הסיכוי לצאת מחוזקים מתקופה מאתגרת זו.



דעת פיננסים מעמידה את יכולותיה וניסיונה כדי לסייע  בניווט למציאת נתיב ישים לצליחת התקופה  ולסייע לכם להמשיך לצמוח ולשגשג.

אם אתם מתמודדים עם אתגרים שמציבה בפנינו התקופה פנו אלינו בדעת פיננסים. אנחנו כאן כדי לסייע לכם במסע שלכם להצלחה בת-קיימא.

bottom of page